Kipsate !!

Eigenlijk altijd als er iemand komt eten maak ik dit gerecht… Soms als ik eens zin heb om uitgebreid te koken voor mezelf vind ik dit gerecht ook een aanrader. Ik ben niet echt een hollandse pot eter… het liefst eet ik dagelijks pasta of rijst gerechten. Laatst kreeg ik ook weer zo’n kooktik en besloot ik voor mezelf kip sate met bami te maken. Ik maak dit gerecht voor mij alleen eigenlijk bijna nooit. Het kost best wat tijd en het is voor mezelf meestal veel te veel.

Wat heb je nodig ?

-Kip ( Als ik dit voor mezelf maak heb ik aan 1 kipfilet genoeg).
-Een zakje Marinade mix voor Kip saté van Connimex.
-Een zakje bami/nasi kruiden
-Een groente pakket voor bami/nasi (of je snijd zelf de groente)
-Sate saus
– mie, rijst of bami… net wat je wilt gebruiken.
-300 gram gehakt
-Boter,ketjap en wat andere lekkere kruiden.

Als eerste snijd ik de kip in blokjes en maak de marinade (zoals op de verpakking staat beschreven). Deze marinade vind ik echt geweldig. Ik zet intussen de cocktailprikkers in koud water en doe de blokjes kip in de marinade… Dit laat ik even staan en intussen braad ik het gehakt bruin en gaar in een pan… Ik zet de groente al klaar voor in de pan en doe langzaam de kip aan de sate stokjes. Ik leg de Sate stokjes in de oven. Ik zet mijn oven op 180 graden en leg hier de kip in. Dit kan per oven verschillen aangezien ik een elektrische oven heb is voor mij altijd even zoeken voor de goede stand. Ik laat de kip hier ongeveer 20 minuten tot een half uurtje in liggen en draai het tussendoor regelmatig om.

Als de kip in de oven ligt doe ik de groenten bij de nasi en laat het geheel gaar worden. Intussen zet ik een pan water op die ik aan de koop breng voor de Bami. Zodra het water kookt doe ik die bami erin met een beetje zout en een klontje boter. Intussen zijn de groente voor de bami ver gaar en doe de kruiden erbij. Zelf hou ik van pittig en doe er dus nog een lepel sambal,chilisaus en ketjap bij. Dit laat ik rustig doorkoken en wacht tot bijna alles klaar is. Op het laatste moment maak ik de Sate. Meestal maak ik deze niet zelf en pak ik er gewoon 1 uit de winkel die ik kan opwarmen en lekker vind. Als de Bami gaar is giet ik hem af en laat hem kort afkoelen. Vervolgens meng ik de nasi groenten en gehakt er door heen. Intussen is de kip sate gaar en het eten kan beginnen !

3 gedachtes over “Kipsate !!

Geef een reactie

