De musical : Petticoat @ Eindhoven.

Patricia Jagersma (Chantal Janzen), die zichzelf Pattie Hunt noemt, droomt ervan de Nederlandse Doris Day te worden, ondanks dat haar naaste omgeving dat afraadt. Ze leeft in de 50’er jaren maar is haar tijd, zonder te beseffen, ver vooruit. Petticoat is het humoristische verhaal van een meisje uit de provincie dat graag wegdroomt in haar (fantasie)toekomst maar ook daadwerkelijk de stoute schoenen aantrekt en haar droom najaagt. Pattie moet met vallen en opstaan ontdekken hoe ze uiteindelijk de ‘tegenwinden’ kan trotseren. Want het maakt niet uit hoe je je droom waarmaakt, als je maar blijft luisteren naar je eigen hart. Met thema’s zoals de schaduwkanten van het leven in de showbizz en de universele strijd tussen ouders en hun kinderen.

Vanaf het moment dat de musical petticoat bekend werd gemaakt als nieuwe Nederlandse musical wist ik dat ik deze wilde zien. Waarom dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Sowieso vind ik Chantal helemaal super maar toen ik het verhaal las waar de musical daadwerkelijk over ging bracht dit me keer op keer aan het twijfelen of ik der nou wel echt heen wilde. De plannen om kaartjes te kopen werden daarom ook elke x weer uitgesteld. Want eerlijk is eerlijk voor een bezoekje aan deze musical moet je toch diep in de buidel tasten. Eerste rangs kaarten zijn 60 euro. En ik ben iemand die toch graag nog mooi plaatje heeft ook.

Toen kwam de actie van de c1000 waar je 10 euro korting kon sparen voor de musical. Voordat ik de kaartjes bij elkaar had en ik ging kijken voor beschikbare shows waren de shows in Eindhoven al uitverkocht en moest ik in Den Bosch ofzo een keuze maken voor een eerste rang kaart waar ik alsnog 49 euro voor kwijt zou zijn…. met de reiskosten erbij gerekend haalt het dan niks uit. Gisteravond keek ik eerlijk gezegd per toeval op de website van het parktheather en zag dat Petticoat op het moment in Eindhoven stond. Maar ALLE shows waren al uitverkocht. Behalve de middag show van vanmiddag. Dit is waarschijnlijk een extra show geweest wat later is toegevoegd en daardoor dus niet uitverkocht. Omdat ik vanmorgen een opendienst op het werk had en om 14.00 uur klaar was zat ik constant te twijfelen. Wel of niet naar het theater gaan.

Ik ging nog uitgebreid ff langs de Swirls en mijn werkkleding voor aankomende donderdag ophalen en inmiddels was het al half 3. Bij mezelf dacht ik nee toch maar niet. Omdat ik op moment beetje met mijn geld zat twijfelde ik enorm of wel wilde gaan. Ik zat op mijn fiets richting huis en zag dat ik 14.40 was… ik dacht bij mezelf als door rij zou ik het wel nog halen. Toen dacht ik weer ach waarschijnlijk zijn die kaarten inmiddels op voor last minute. Uiteindelijk besloot ik toch door te fietsen naar het theater en even te gaan kijken of er nog kaartjes waren. Toen daar aankwam zag ik een hele groep jongeren staan die net een last minute kaartje hadden gescoord en ik dacht bij mezelf… oke ze zullen wel op zijn. Toch even gevraagd en er was op rij 6 nog 1 stoel vrij. Hmm dacht ik bij mezelf… nog 1 stoel vrij. Betekend dit niet gewoon dat die stoel nog voor mij is ?

Ik besloot uiteindelijk toch te gaan en voor slechts 11 euro ( ja i know dit was vorig jaar nog 9 euro maar ze zijn dus omhoog gegaan). Maar nog steeds is dit spot goedkoop als jeje bedenkt dat dit normaal gesproken 60 euro is. Ik zocht mijn plekje op in de zaal en dit was een geweldig plaatsje :D. De vrouw die naast me zat keek me al een paar keer aan en ik dacht bij mezelf ik ken haar toch ergens van. Opeens begon ze dus te praten en zegt ze hoe gaat het met je. Nog steeds wist niet wie was… kon niet helemaal plaatsen. Bleek het de mama van Stephanie te zijn. Hoe toevallig. Voor de show de hele tijd zitten bij kletsen. Hoor dat die lieve Steph echt onwijs gave dingen aan het doen is joh. Die gaat nog helemaal maken ;). En ja het bleek dus dat ik nu eigenlijk op haar plaatsje zat. Hoe toevallig is dat ?

Ik wist niet zo goed wat ik van de show moest verwachten, en daardoor twijfelde ik ook elke x. Ik dacht elke x speelt in de jaren 50/60, oude liedjes enz… word dit toch niet wat oud bollig en niet mijn ding ? Nou niks is hiervan waar. De show is alles behalve oud bollig. Er komen juist hele actuele dingen in voor. Waaronder het homo zijn. Natuurlijk is dit inmiddels veel meer geaccepteerd als toen. Maar dit is een super onderwerp in de musical en vind dat dit probleem het juist actueel maakt voor nu. Deze rol werd gespeeld door Freek Bartels. Laat ik deze gast echt niet uit kunnen staan. Ik weet niet wat half nederland in hem ziet maar ik vind er geen bal aan. Maar toch heeft hij me enorm verrast in de musical. Hij deed het onwijs leuk en zijn rol is het leukste van heel de musical.


Ook was ik enorm nieuwsgierig naar Mike Weerts. In hem zag ik totaal geen musicalster maar ook hij maakt het waar. Ik had niet verwacht dat hij echt kon zingen haha. En natuurlijk Chantal… die doet wat je kan verwachten. Ik was even bang dat ik haar niet maar Birgitte zou hebben maar gelukkig speelde Chantal gewoon de show. Echt deze show is echt super. Ik had het totaal niet verwacht maar ik heb echt de halve show dubbel gelegen (met de rest van de zaal) om de onwijs droge en leuke humor wat er inzit. En voor veel mensen zal de band tussen ouders en kind heel herkenbaar zijn. Dat ouders andere dingen van je verwachten die jij niet wil of niet kan waarmaken. Ik vind het een echte aanrader. Ik heb een topmiddag gehad en ik heb zeker geen spijt dat ik toch nog heb besloten om te gaan kijken.

2 gedachtes over “De musical : Petticoat @ Eindhoven.

Geef een reactie

