Praag here we come.

Als jullie dit berichtje lezen ben ik als het goed is onderweg naar Praag.
Ik ga komende 5 dagen lekker genieten van deze stad.. Lekker slenteren, dingen bekijken, shoppen en uiteten.
Ik ben hier echt aan toe… het is dan wel geen vakantie naar Amerika waar ik al jaren van droom maar toch heb ik er ondanks alles onwijs veel zin in. Het is alweer een hele tijd geleden dat ik met mijn lief dinnetje op vakantie ben geweest dus ik ben benieuwd of het nog net zo goed zal bevallen als alle andere keren.

Eef is altijd nogal van het plannen en we zijn dus sowieso van plan een bezoek te brengen aan de volgende dingen :

Winkelcentrum Palladium
Het mooiste en meest moderne winkelcentrum van Praag is Palladium. Dit shopping-walhalla is gelegen direct boven metro station Namesti Republiky en biedt veel keus aan de grote internationale winkelketens. Gelukkig is er ook ruimte voor wat exclusievere winkeltjes en boetieks, zodat er voor ieder wat wils is. In totaal vind je hier zo’n 200 winkels, maar ook een uitgebreid aanbod restaurants op de bovenste verdieping en zelfs een nachtclub. Het winkelcentrum bevindt zich in een opvallend pand, de roze geschilderde muren vallen erg op met haar prachtige moderne én historische elementen.

Petrinpark
Eén van de mooiste uitkijkpunten van de stad is de 318 meter hoge Petrinheuvel ten westen van de Kleine Zijde. Je kunt de heuvel te voet bereiken, maar een populairdere manier is het gebruik van de kabelbaan.

Buiten dit park schijnen er nog een aantal mooie parken te zijn om te bezoeken. Misschien bezoeken we die dus ook wel.

Oude Binnenstad
In de oude stad ligt Orloi, het astronomische uurwerk. Als de klok slaat, gaan blauwe luikjes open en komen de twaalf apostelen tevoorschijn. ‘De dood’ luidt dan de doodsklok en draait de zandloper om. Naast de dood staat ‘de Turk’, die ooit de aartsvijand van de Tsjechoslowaken was. De Turk is tevens het symbool van het heiligdom. Op het uurwerk zijn ook de ‘ijdelheid’ met spiegel en de ‘hebzucht’ met geldbuidel te zien. De aartsengel Michaël herinnert ons aan het feit dat de tijd met het laatste oordeel zal eindigen.

 

Uiteraard volgt er een uitgebreid verslag als ik terug ben :).

3 gedachtes over “Praag here we come.

Geef een reactie

