Review : Spiegelbeeld.

Anorexia: waarom? Een confronterend levensverhaal. Jarenlang leef de Sharmeela met anorexia, tot ze het gevecht met deze ziekte – en zichzelf – aanging. Nog altijd een groot maatschappelijk probleem. Met een voorwoord van Judith Visser. Op 12-jarige leeftijd ontwikkelde zich bij Sharmeela de Roo zeer geleidelijk een eetstoornis. Wat begon met het overslaan van het ontbijt, resulteerde in een dramatische eetstoornis, waarvoor ze uiteindelijk zelfs moest worden opgenomen. Haar onzekerheid, de scheiding van haar ouders en het gevoel nergens te worden begrepen, werden ondergeschikt gemaakt aan haar obsessie ten aanzien van voedsel. Als ten slotte haar vriendin en lotgenote Femke overlijdt, begint langzaam tot haar door te dringen dat ze zo niet verder kan gaan. Geschokt door de zelfmoord van haar vriendin gaat Sharmeela het gevecht met haar eetstoornis aan – en ze wint. Spiegelbeeld is een verhaal waarin Sharmeela de Roo niet schroomt om zichzelf en haar gevoelens bloot te geven, en waarin ze ons een blik geeft in de denkwijze en ervaringen van een jong meisje, vechtend tegen een dodelijke ziekte, maar vooral tegen zichzelf.

De afgelopen tijd heb ik dit boek overal mee naartoe genomen en als ik even tijd had besloot ik ook maar even te lezen. Dit boek is echt prachtig, en greep me ook heel erg aan. Ik voelde ondanks dat ik zelf geen eet probleem heb toch bij veel dingen herkenning. Ik vind het een prachtig boek en het heeft me zeker aan het denken gezet over bepaalde dingen. Het enige min puntje wat ik over het boek kan bedenken is dat de hoofdstukken elke keer onwijs lang waren en je dus niet ff snel een hoofdstuk kon lezen. Dit boek vind ik echt een aanrader.

3 gedachtes over “Review : Spiegelbeeld.