Besparen op je schoolboeken.

Enkele weken geleden viel mijn boekenlijst op de deurmat en zag ik welke boeken ik allemaal moest aanschaffen. Schrik de boeken voor de eerste en tweede periode waren bij elkaar ruim 600 euro. En dan heb ik het alleen over de boeken en niet over andere bijkomende kosten. En het was eigenlijk toch wel een klein slik momentje. Ik moet mijn hele studie zelf betalen en bij mijn vorige opleiding hoefde ik niet zoveel boeken aan te schaffen alleen een licentie om gebruik te kunnen maken van lesstof via een internet programma. Bij mijn andere opleiding kwamen de kosten vooral te zitten in het Adobe pakket (wat mijn neef dus voor me regelde) en het aanschaffen van creatieve spullen.

Ik zal eerlijk bekennen dat door deze kosten erg heb getwijfeld of wel aan de opleiding moest beginnen. Stel dat het toch niet lukt dan heb zoveel geld ‘weggegooid’. Een lief collegaatje heeft me echter onwijs geholpen. Ze doet de zelfde opleiding en van haar kon ik een aantal boeken overnemen. Ook kreeg ik van haar wat adressen van andere studenten waarmee ik contact kon opnemen om boeken over te nemen. Er heeft best wel wat tijd in gezeten om alle boeken te zoeken (en controleren of de juiste waren). Maar op 1 boek na heb ik nu alle boeken binnen. Dit boek is een vrij nieuw boek en niet tweedehands te vinden. Het is natuurlijk ook nog eens een duur boek (55 euro) en dit boek heb dus nog steeds niet aangeschaft. Ik heb besloten dat ik even wacht tot school begint…. Misschien heb ik het vak niet gelijk en kan ik het boek dan alsnog goedkoper kopen. Mocht ik het boek wel gelijk nodig hebben bestel ik heb van het weekend gelijk.

Er ging wat tijd in zitten maar ik hebben alle boeken (inclusief het boek wat nog moet bestellen) 330 euro uitgegeven aan de boeken. Hiermee heb ik dus bijna 300 euro bespaard. Alle boeken zien er nog prima uit en sommige zitten zelfs nog in de verpakking. Andere jaren bestelde ik boeken eigenlijk zonder er over na te denken via de site die school vermelde waar ik mijn boeken moest betellen. Dan is dit dus toch wel een hele verbetering als je deze prijs vergelijkt. Alsnog veel geld maar wel beter mee te leven🙂

5 gedachtes over “Besparen op je schoolboeken.

  1. Dat is inderdaad een hele mooie besparing!
    Eigenlijk vind ik het schandalig dat de studieboeken zo duur zijn tegenwoordig. Alle kleine beetjes die je kunt besparen, zijn meegenomen. Wie weet dat het boek dat je nu nog niet hebt ergens in een bibliotheek staat (of dat je het, al dan niet tegen een kleine vergoeding, van studiegenoten mag lenen) om er, als dat een beetje redelijk lukt, kopietjes van te maken? Ik heb dat ooit gedaan van een boek van dik 80 euro waar we uiteindelijk maar een pagina of 50 van nodig hadden. No way dat ik dat ga betalen voor een boek dat naderhand alleen nog maar in mijn boekenkast stof zou gaan happen!
    Maar goed, als je al bijna de helft aan boekenkosten hebt kunnen besparen heb je het heel goed voor elkaar!

Geef een reactie

