Gast Colleges school

Per periode van mijn opleiding heb ik 1 interactieve week. Tijdens deze week maak je allemaal uitstapjes binnen de branche sectoren en krijg je les van de mensen uit het ‘vak’. Deze week is de eerste interactieve week van start gegaan en stond er maandag 2 gast collega’s op de planning. Ik dacht dat dit misschien ook wel leuk was voor jullie om te lezen. Ik was al paar dagen ziekjes en zat afgelopen maandag nog steeds totaal niet fit in de zaal maar ik wilde hier zo graag bij zijn. En afgelopen maandag vond ik persoonlijk dan ook echt onwijs gaaf. Hier volgt het verslag (die je ook kan terug vinden op mijn portfolio).

Leon van der Zanden
Leon van der Zanden wordt op 25 oktober 1977 geboren met een zachte g. Vanaf 1998 treedt hij op als cabaretier en stand-up comedian. Hij maakt en speelt verschillende solovoorstellingen: Een coole snelle jongen met een zachte bruine vacht (2002/2003), Hoerejong (2003/2004) en Zwarte Hond (2004/2006) waarin zelfonderzoek centraal staat. Hij bouwt graag een feestje met de zaal, maar gaat steeds meer terug naar zijn basis: puur theater en stand-up. Zo neemt hij acteerlessen en werkte hij voor zijn vierde solovoorstelling Leòn (2006/2008) samen met theaterregisseurs Teresa van de Ven en Bart Oomen. Leon wordt in recensies bestempeld als ‘een openhartige jongen die je met zijn fysiek en mimiek weet mee te slepen en te raken’.
(bron : leonvanderzanden.nl)

De ochtend werd gestart met Leon. Ik heb zelf helemaal niks met cabaretier dus ik was erg benieuwd wat ik van het collega zou vinden. De lezing werd eigenlijk ingevuld met vragen die iedereen mocht stellen en Leon gaf hier antwoord op. Het verhaal achter deze man vond ik wel interessant. Leon vind passie onwijs belangrijk. Dit komt naar voren in alles met wat die doet en met waar die is gekomen. Zijn tip was dan ook ‘ga voor passie en niet voor succes. Als je je passie vind blink je daar vanzelf in uit’.

Verder is Leon er heel open en duidelijk over dat het van belang is om jezelf te zijn. Door een show te maken waar jij achter staat ontstaat er iets op het podium. Afwijzingen horen erbij in dit vak maar als je brengt wat je zelf wil brengt dit geloofwaardigheid over en lijdt dit tot veel meer succes.
Ik vond het college van Leon heel leerzaam en bijzonder. Vooral dat hij aangeeft dat het zo belangrijk is om je passie te volgen. Leon was onwijs open over zijn vak maar ook op persoonlijk gebied. Hij vertelde ook over zijn vader die overleden is aan kanker en hoe hij dit heeft kunnen neerzetten in een show. Het mooiste vond ik hoe hij deze ziekte heeft kunnen omzetten in iets positiefs en dat hij vertelde dat zijn vader ook op deze manier in het leven stond. De uitspraak van zijn vader : Kanker is het mooiste wat ik gekregen heb, omdat dit mijn familie en vrienden me zo dicht bij elkaar brachten vond ik een onwijs mooie benadering van deze vreselijke ziekte.

Eric Corton
Eric Corton wordt geboren in Oosterbeek (bij Arnhem) op 11 januari 1969. Na de middelbare school besluit hij naar de Maastrichtse toneelschool te gaan en zijn leven voorgoed de verkeerde kant op te buigen.
Hij speelt een aantal jaren toneel bij diverse gezelschappen, maakt speelfilms in binnen- en buitenland en televisieseries. Ondertussen houdt hij zich in zijn vrije tijd veel met muziek bezig: luisterend, spelend en componerend. En hij toerde ook lange tijd door het hele land, met zijn band Tacker.
bron : bnn.nl

Het college van Eric was weer totaal anders dan die van Leon maar wat vond ik dit een inspirerende man. Eric heeft ontzettend veel ervaring in de muziek wereld maar ook veel gedaan op tv. Heeft verteld vol liefde over zijn vak maar windt er geen doekjes om en verteld open over het feit hoe hard deze wereld kan zijn.
Ik vond onwijs mooi om te luisteren hoe iemand zijn passie voor muziek heeft weten om te zetten in zo’n afwisselende baan. Hij is er wel duidelijk over dat een 9 tot 5 mentaliteit totaal niet zal werken in dit vak en dat als je iets wil in dit vak je ALLES moet aangrijpen om er te komen. Al begin je met koffie rond brengen in het mediapark. Begin klein en denk groot. Zijn liefde voor radio is overduidelijk omdat hij vind dat je in de tv wereld veel meer beperkt wordt in alles. Een paar grote namen staan hier aan de top en die kunnen bepalen hoe het gaat in tv land. Bij Radio is er veel meer mogelijkheid om je eigen ding nog te kunnen doen.
Wel vind hij dat de bezuinigen ervoor zorgen dat de entertainment wereld steeds moeilijker wordt. Er wordt steeds meer beperkt in studies en in budgetten voor programma’s. Hij vind dit jammer en dat dit niet het uiteindelijke probleem van de crisis oplost. Hij hoopt dat dit in de toekomst niet nog verder zal gaan door groeien. Beide collega vond ik onwijs inspirerend en mooi om mee te maken. Dit zijn juist de mensen waarvan je iets kan leren.

2 gedachtes over “Gast Colleges school

Geef een reactie

